مهریه زن فوت شده

مهریه زن فوت شده

در صورت فوت زن تکلیف مهریه چیست؟ این یکی از مهمترین سوالات قانونی و حقوقی است که برای خانم‌ها و یا حتی آقایان هم پیش می‌آید اینکه پس از انکه همسرشان یا به اصطلاح زوجه فوت شود تکلیف مهریه بعد از فوت زن چه خواهد شد؟ زیرا همان طور که می‌دانید مهریه یکی از مطالبات خانم‌هاست که چه کم و چه زیاد باید به طور تمام و کمال پرداخت شود از این رو چه در دوران سلامت زن و چه در زمانی که فوت می‌شود این سوالات برای همه پیش می‌آید که تکلیف مهریه زن فوت شده چه می‌شود. البته که ما اینجا هستیم تا به تمام سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم و تمام ابهاماتی درباره اینکه مهریه زن متوفی به چه کسانی میرسد برای شما پیش آمده را رفع کنیم. به همین خاطر دعوت می کنیم که ادامه این مطلب را با دقت و تمرکز کامل با ما همراه باشید .همچنین شما میتوانید برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل مهریه زن فوت شده ما تماس بگیرید.

درخواست مشاوره آنلاین
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

وضعیت مهریه بعد از فوت زن

مهریه حق و حقوق قانونی هر زنی است بنابراین هر مردی موظف است که مهریه همسرش را به صورت تمام و کمال بپردازد این مهریه زن فوت شده میتواند در زمان حیات زن پرداخت شود گاهی ممکن است خانمها این مهریه را به صورت تمام و کمال به شوهر خود ببخشند. در مواردی هم ممکن است به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتد. اما به راستی تکلیف مهریه زنی که فوت شده چه خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اگر زنی مهریه خود را نبخشیده باشد و به هر دلیلی از دنیا برود مهریه او به وراث خواهد رسید. بنابراین شوهرش موظف است که مهریه را به وراث زن پرداخت کند البته که خود نیز یکی از وراث می‌باشد بنابراین سهم الارث مهریه تقسیم خواهد شد و بین وراث که شامل موارد زیر هستند تقسیم می‌شود:

  • یکی از وراث زن فوت شده پدر و مادر او هستند.
  • فرزندان هم می‌توانند برای دریافت مهریه مادر اقدام کنند.
  • مرد یا به اصطلاح شوهر هم از وراث محسوب می‌شود.
وضعیت مهریه بعد از فوت زن یا شوهر
The status of dowry after the death of the wife or husband

وضعیت مهریه بعد از فوت زن یا شوهر چگونه است؟

همان طور که خدمتتان گفته شد مهریه زن فوت شده بعد از مرگ زن هم میتواند پرداخت شود این در صورتی است که فرزندان یا پدر و مادر زن طی یک شکایت و طرح دعوی به دادگاه درخواست دریافت مهریه زن را بدهند در این صورت مرد موظف است که همه این مهریه را به آنها بپردازد که حد و حدود آن را دادگاه مشخص میکند اما در این میان اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد در این صورت دادگاه تصمیم می‌گیرد که پرداخت مهریه را به صورت قسطی در نظر بگیرد. در این صورت مرد یا شوهر می‌تواند هر ماه مبلغ مشخصی را به عنوان مهریه به وراث زن پرداخت نماید. قطعاً این روش بهترین و به صرفه‌ترین راه می‌باشد کافیست به وجود یک وکیل خانواده متخصص و حرفه ‌ای در این زمینه مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

درخواست مشاوره آنلاین
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

پرداخت مهریه از ماترک شوهر

اکنون ممکن است بحث بر روی این موضوع باشد که زن زنده باشد و شوهرش قبل از این که مهریه او را بپردازد به هر دلیلی فوت شود در چنین موقعیتی سوالی که پیش می‌آید این است که پس از مرگ شوهر تکلیف مهریه زن چه خواهد شد؟ البته که در این وضعیت نحوه پرداخت مهریه از ماترک شوهر خواهد بود. در این زمینه دادگاه محاسبات بسیار زیاد انجام می دهد و با توجه به اینکه ارس به جای مانده از شوهر چقدر است حتماً محاسبات لازم جهت پرداخت مهریه به زن را نیز انجام خواهد داد. در این صورت اگر زنی که شوهر خود را از دست داده باشد و در زمان حیات او مهریه اش را طلب ننموده باشد پس از مرگ او می تواند برای دریافت مهریه اقدام کند و اگر شوهرش مال و اموالی به ارث گذاشته باشد قطعاً سهم مهریه او نیز در نظر گرفته خواهد شد.

نحوه گرفتن مهریه از پدر شوهر
How to get dowry from father-in-law

شروط و مراحل گرفتن مهریه از پدر شوهر

گاهی ممکن است مردی در زمان حیاتش مهریه همسرش را نپردازد پس از آن ممکن است به هر دلیلی مرد فوت شود بنابراین زن می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند اما باید توجه داشته باشید که زمانی زن می تواند مهریه‌اش را دریافت کند که از مرد یا شوهرش ارثی به جای مانده باشد اما اگر ارثی از مرد به جای نمانده باشد هیچکس نمی‌تواند مهریه زن را بپردازد بنابراین زن می‌تواند از پدر شوهر خود ادعای مهریه کند. چرا که هیچ ارثی از مرد به جایی نمانده بنابراین ثروت و اموالی نزد پدر شوهر قرار ندارد که زن بخواهد مهریه اش را از او طلب کند بلکه هیچ حقی برای دریافت مهریه از پدر شوهر وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت و با وجود اموال و ارث زن می تواند برای دریافت مهریه از پدر شوهر با مشاوره حقوقی وکیل به دادگاه مراجعه نماید.

نحوه وصول مهریه از سهم الارث شوهر

حال ممکن است برای شما سوال پیش آید که این مهریه پس از فوت شوهر چگونه محاسبه و پرداخت می شود یا اصلا نحوه پرداخت آن چگونه است؟ در جواب چنین سوالی باید گفت اگر مهریه زن وجه نقد باشد بر اساس تورم سالی که مرد فوت شده محاسبه می‌شود بنابراین اگر مردی ۵ سال پیش فوت شده باشد بر اساس تورم ۵ سال پیش مهریه محاسبه و بررسی شده و پرداخت می‌شود اما اگر مهریه زن سکه طلا باشد بر اساس نرخ روز محاسبه شده و پرداخت خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که این محاسبات همگی زیر نظر دادگاه و قوه قضاییه انجام می‌شود بنابراین هیچ گونه خیال و اشتباهی در آن صورت نخواهد گرفت و تمام مطالبات زن به خصوص مهریه به طور تمام و کمال پرداخت خواهد شد. از این رو هیچ نگرانی از این باور نداشته باشید و به قاضی دادگاه اعتماد کنید.

درخواست مشاوره آنلاین
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

اگر شوهر فوت کند مهریه زن دوم چه می شود؟

گاهی ممکن است مردی بیش از یک زن داشته باشد از این رو سوالی که برای افراد پیش می‌آید این است که تکلیف مهریه زن دوم یا سوم یا هر تعداد از آنها پس از مرگ شوهر چه خواهد شد؟ در پاسخ به این سوالی باید بدانید که مهریه هیچ کدام از زن های یک مرد به دیگری ارجحیت ندارد بنابراین نمی توان گفت که اولویت با مهریه زن اول است در واقع هر یک از آن ها می‌تواند مطالبه مهریه خود را به صورت تمام و کمال انجام دهد. بنابراین مرد هر تعداد زن که داشته باشد که عقد دائم و چه عقد موقت در هر صورت پس از مرگ او اموال و میراثی که به جای مانده به عنوان مهریه زنان پرداخت خواهد شد. بنابراین به هیچ عنوان نمی توانید از چنین چیزی غافل شوید که مهریه زن دوم پرداخت نشود یا کمتر پرداخت شود بلکه باید به طور کامل و دقیق از اموال و میراث بجای مانده مطالبه شود.

 

آیا مهریه مادر به فرزند میرسد
Does the mother’s dowry go to the child

آیا مهریه مادر به فرزند می رسد؟

البته که مادر میتواند در زمان حیات مهریه خود را طلب کند اما اگر طلب نکرده باشد و از دنیا برود فرزندان او قطعاً می توانند مهریه مادر را از پدرشان دریافت کنند که در این صورت باید حتماً برای دریافت مهریه مادر اقدام نمایند. آیا مهریه زن فوت شده به پدر مادر رو به ارث می رسد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله قطعاً پدر مادر که وراث دخترشان هستند می توانند پس از مرگ دخترشان برای دریافت مهریه و اقدام کنند که در این صورت شوهر زن موظف است که مهریه زن را به صورت تمام و کمال پرداخت نماید.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده