لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

وکیل اعاده ی حیثیت در تهران

وکیل اعاده ی حیثیت در تهران

وکیل اعاده حیثیت در تهران کیست؟  ممکن است در بحث اعاده حیثیت مطرح شود این است که اعاده حیثیت یا اعاده شرف چیست؟ اعاده حیثیت یا اعاده شرف زمانی است که آبرو و حیثیت فرد در معرض خطر قرار گرفته است. در واقع همانطور که از معنای عرفی مسئله نمایان است گاهی پیش می آید که افراد بدون دلیل و یا توجیه عقلی و سند و مدرک معنبر، علیه یک نفر اقدام به طرح شکایت می نمایند اما این امر نوعی دروغ و افترا است در این حالت شخص مقابل می تواند علیه فردی که به او افترا زده است شکایت کند، به چنین شکایتی اعاده ی حیثیت یا اعاده ی شرف می گیوند. این امر موجب می شود در جامعه هر کسی بدون دلیل به دیگری تهمت نزند و شخصیت و حقوق افراد را خدشه دار نکند. میتوانید از وکیل در تهران مشاوره بگیرید.

وکیل سرکار خانم فاطمه میر با دریافت پروانه پایه یک دادگستری از کانون وکلای دادگستری مرکز در شهر تهران با تجارب ارزشمند و موثر، صداقت و استمرار در پاسخگویی به سوالات، پرونده‌ها را پیگیری می‌نماید.
ایشان از ابتدا در تلاش بوده تا با هدف بهبود کیفیت امر وکالت و همراهی با موکل، مسیر دشوار پرونده‌ها را تا حد ممکن و توانایی موجود، هموار نماید که همین رفتار منحصر بفرد و جدیت در پیگیری پرونده‌ها، باعث گردیده که تا به امروز رضایت موکلین را همراه خود داشته باشند ‌و به عنوان یکی از بهترین وکلای گروه دادورزان صلح و سازش انتخاب گردند.

شماره تماس وکیل خانم فاطمه میر 

9850 382 0912

معرفی وکیل فاطمه میر

ادرس وکیل میر ولیعصر

مشاوره حقوقی وکیل میر

وکلای گروه دادورزان صلح و سازش

وکیل در تهران وکیل در تهران

شماره وکیل در تهران

اعاده حیثیت چیست؟

اعاده ی حیثیت به معنای لغوی یعنی برگردان آبرو و اعتبار فرد . در قانون اگر کسی از فردی شکایت کند و او را متهم به جرمی کند ، در صورتی که اثبات شود که فرد متهم ، مجرم نبوده و فرد مدعی تنها به او افترا و تهمت زده است، فرد می تواند برای به دست اوردن ابرو و اعتبار اجتماعی از دست رفته، درخواست اعاده حیثیت کند. برای در خواست اعاده حیثیت حتما باید دو شرط وجود داشته باشد:

  • به شخص اتهام و افترا وارد شده باشد
  • به دلیل این افترا و تهمت، ابرو و اعتبار اجتماعی وی دچار تنزل شده باشد.

چرا داشتن وکیل اعاده حیثیت اهمیت دارد؟

پروند‌ه‌های قضائی فی نفسه پچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد اگر نتوانید به خوبی به قوانین استناد کنید و اظهارات قانونی و مدارک خوبی ارائه کنید بخشی از حقوق شما تضییع می شود. نبود یک وکیل پایه یک دادگستری موجبات سرگردانی در دادگاه‌ها فراهم می‌ آورد.

اعاده ی حیثیت بعد از تبرئه

یکی از موارد مهم طرح شکوائیه ی اعاده حیثیت، اعاده ی حیثیت بعد از تبرئه است.ممکن است برخی از افراد نداند که بعد از تبرئه در دادگاه و عدم اثبات جرم ایشان  طیق شرایط و اصول مندرج در قانون می توانند اعاده ی حیثیت کنند. در واقع اعاده حیثیت در جهت رفع کلیه  محرومیت های حقوق اجتماعی و آثار ناشی از محکومیت قطعی جزایی بعد از اجرای مجازات تعیین شده در مدت مشخص، از سابقه ی محکوک علیه به صورتی که در قانون مطرح شده است انجام میشود.

عنصر قانونی اعاده حیثیت

اعاده حیثیت در قوانین برای موارد مختلفی آورده شده است. اعاده حیثیت درباره ی مجازات تبعی زمانی است که فرد به واسطه جرمی که انجام داده است محکوم به مجازات تبعی شده و از برخی از حقوق اجتماعی محروم می شود. چنین فردی پس از گذشتن مواعد مذکور در قانون مجازات اسلامی اعاده ‌حیثیت می شود و آثار تبعی محکومیت شخص زائل می گردد.

عنصر مادی اعاده حیثیت

جرم مذکور نه تنها به صورت قولی بلکه با انجام هر عملی که فعل مجرمانه ای را به شخصی منتسب نماید محقق می گردد. نکته دیگر این که برای تحقق افترا، عمل اسناد داده شده باید فعل یا ترک فعلى‌ باشد که در قانون ممنوع بوده و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

شرایط اعاده ی حیثیت

بسیاری از افرادنمی دانند کی می توانند اعاده ی حیثیت کنند و شرایط طرح شکایت برای اعاده ی حیثیت چیست؟ برای اعاده ی حیثیت با ید از افتراو هتک حرمت مطمئن باشید چرا که اگر شما بدون اطمینان و بر اساس ظن و گمان از دیگری شکایت و اعاده ی حیثیت نمایید، در صورت عدم اثبات جرم و افترا، فرد می توانند از شما شکایت کند و اعاده ی حیثیت نماید.

برای تحقق جرام افترا شرایط محقق باشد تا بتوانید اقدام به طرح شکایت نمایید:

  • معین بودن شخصی که به او اتهام زده شده
  • انتساب جرم به فرد دیگر و اتهام ناروا به ایشان
  • عدم موفقیت فرد شاکی در اثبات اتهام خود
  • آسیب و اتهام به شخص دیگری از طریق نوشتن اوراق خطی یا چاپی، انتشار این اوراق،سخنرانی و طرح ادعا در مجامع عمومی، درج در روزنامه و جرائد

فعالیت های وکیل اعاده حیثیت چییت؟

  • مشاوره حقوقی اعاده حیثیت
  • تنظیم شکوائیه اعاده حیثیت
  • اعاده مال
  • اعاده حیثیت
  • جبران خسارت مادی و معنوی

مزایای داشتن وکیل در پرونده های اعاده حیثیت

برای جبران خسارت وارد شده به دلیل افترا ، شخص آسیب‌دیده فورا از افترازننده شکایت کند. برای اینکه روند رسیدگی به شکایت تسهیل و تسریع شود، بهتر است حتما از وکیل با تجربه مشاوره حقوقی بگیرید. وکیل می‌تواند به شما در تنظیم دادخواست اعاده حیثیت کمک کند، وکیل فعال در این حوزه بر زوایا و روند اداری قضایی این گونه پرونده ها اشراف دارد که هم در هزینه ها و هم در زمان برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه تان موثر است.

قوانین مربوط به اعاده حیثیت

برخی از قوانین مربوط به اعاده حیثیت عبارتند از:

  • اگر شخصی مرتکب افترا شده و به صورت لفظی به دیگری جرمی نسبت داده باشد و نتواند آن را اثبات کند به مجازات یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا به یکی از آن‌ها محکوم می شود .
  • اگر جرم منافی عفت همچون لواط یا زنا را به دیگری نسبت داده باشد و نتواند آن را در دادگاه اثبات کند ، مجازات ان 80 ضربه شلاق است اگر هم علیه دیگری امری را نشر دهد که اشاعه فحشا محسوب شود باز هم به مجازات یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.
  • هر کس به قصد متهم کردن دیگری ابزارهای جرم را که موجب اتهام است متعلق به او قلمداد کند و شخص مورد تعقیب کیفری قرار گیرد ، بعد از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت ، مرتکب به مجازات شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

مهلت شکایت اعاده ی حیثیت

مهلت شکایت اعاده ی حیثیت

یکی از مهم ترین نکاتی که در طرح شکایت اعاده ی حیثیت باید مد نظر قرار دهید مدت زمان شکایت اعاده ی حیثیت است.جالب توجه است که در قانون مدت زمان خاصی برای طرح شکایت اعاده ی حثیت در نظر گرفته نشده است. اما با این وجود برای رعایت مصالح و اعاده ی حق اشخاص آسیب دیده بهتر است در اولین زمان ممکن  بعد از تبرئه از اتهام مطرح شده برای طرح شکایت اقدام نمود.

مدارک لازم برای اعاده حیثیت

برای اعاده حیثیت باید مدارک و مستندات محکمه پسند را به دادگاه ارائه دهید تا دادگاه درصدد احقاق حق شما عمل کند. استشهادیه محلی ، قسامه و سوگند یادشده نزد مقام عالی دادگاه از ادله‌ و مدارکی است که می‌تواند در محکمه ارائه‌شود.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

تنظیم دادخواست اعاده ی حیثیت

تنظیم دادخواست اعاده ی حیثیت مراحلی دارد و مستلزم تشخیص حق و حقوق طرفین است. اما درمورد اینکه چه طور می توان در خواست اعاده ی حیثیت تنظیم نمود باید توجه داشت شخصی که به دلیل تهمت ناروا و شکایت واهی از او دچار هتک حیثیت و بی آبرویی شده است می تواند در صورت وجود شرایط و متناسب با قوانین اعاده ی حیثیت و  بر اساس ماده ی 697 قانون مجازات اسلامی طرح شکایت نماید. فرد باید شکایت افترای خود را به دادسرا ارائه دهند و درخواست تعقیب و محکومت داشته باشند. در مرحله ی بعد دادسرا از فرد افترا زننده که از او شکایت شده می خواد که در جلسه ی رسدگی حاضر شود و در صورتی که سوءنیت و اتهام ناروای ایشان اثبات شود متناسب با قوانین مجازات افترا و نشر اکاذیب و اعاده ی حیثیت طبق قانون جدید برایش حکم صادر می شود.

مجازات اعاده ی حیثیت کیفری

مجازات اعاده ی حیثیت کیفری

مجازات اعاده ی حیثیت کیفری به شرح زیر است:

بر اساس ماده ی 697 مندرج در قانون مجازات اسلامی چنانچه افترا به دلیل نشر اکاذیب طرح شده باشد و باعث ورود ضرر معنوی و مادی به شخص دیگری شده باشددادگاه مرتکب را دو ماه تا دو سال حبس تعزیری و یا 74 تا ضربه ی شلاق محکوم می کند.

مسئله ی جبران خسارت معنوی ناشی از هتک حیثیت و نشر اکاذیب، در ماده ی یک قانون مسیولیت مدنی مورد توجه قرار گرفته است. با این حال معمولا دادگاه ها برای جبران خسارت معنوی ناشی از افترا و هتک حیثیت  افراد حکم صادر نمی کنند،بنابراین رویه ی قضایی مشخصی در این باره وجود ندارد و دادگاه تنها بر اساس قوانین مربوط به ماده ی 697 و 698 قانون مجازات اسلامی استناد می کنند.

وکیل در کرد کوی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا