حق مسکن زوجه

حق مسکن زوجه

زمانی که شما به عنوان یک خانم ازدواج می کنید باید در خانه ی زندگی کنید که همسرتان برای زندگی انتخاب کرده است و شما در این باره حقی ندارید و تنها همسرتان می تواند در این باره تصمیم بگیرد.در ماده ی ۱۱۱۴ ق۴انون مدنی نیز به  این امر اشاره شده است که زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید؛ مگر انکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. شاید قبل تر ها این مسئله چندان اهمیتی نداشته اما امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مواردی که نشان دهنده ی تمکین  زن است این می باشد که  در خانه ی همسر خود سکونت گزیند. برای گرفتن راهنمایی از  وکیل خانواده همین حالا اقدام کنید. اما بسیاری از افراد این سوال را می پرسند که آیا زن حق تعیین محل سکونت دارد و یا خیر؟ هیچ راهی برای حق مسکن زوجه وجود ندارد؟ ما در این مقاله به تفصیل درمورد حق مسکن زوجه صحبت می کنیم با ماهمراه باشید.

دادن حق مسکن به زوجه

درست است که حق تعیین مسکن با زوج است اما زن می تواند به عنوان شرط ضمن عقد حق تعیین مسکن را را داشته باشدو در واقع شروط ضمن عقد یکی از مهم ترین مسائلی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که می تواند اهمیت زیادی در کاهش نزاع ها باشد. شما می تونید قبل از عقد با همسر خود صحبت کنید و بخواهید که حق تعیین مسکن را به شما بدهد. در واقع در یک زندگی مشترک دو طرف حق دارند درمورد زندگی خود و جایی که قرار است سکونت گزینند اظهار نظر نمایند و معمولا هم همینطور است، دختر و پسر با توافق یکدیگر جایی را برای  سکونت انتخاب کنند. اما نکته ی مهم این است که حتما تکلیف این موضوع قبل از عقد مشخص شود. دادن حق مسکن به زوجه می تواند  بسیاری از تنش ها را حل کند و نوعی احترام به نظر و سلیقه ی همسر به عنوان شریک  است.

حق مسکن زوجهاهمیت شرط حق مسکن در عقد

وقتی شما قصد شروع یک زندگی را دارید باید بدانید که چه حقوق و تکالیفی بر عهده ی شما است؛ بسیاری از نزاع های بین زوجین به همین خاطر است که ایشان نمیدانند چه حقوق و تکالیفی در قبال یکدیگر دارند. در خصوص حق مسکن به عنوان شرط ضمن عقد باید بگوییم که اگر شما به عنوان یک زن حق مسکن را جزو شرایط ضمن عقد نداشته باشید، در این صورت از نظر قانونی هیچ حقی برای تعیین مسکن ندارید و باید در مسکنی که همسر شما انتخاب می کند زندگی کنید. اگر شما از قانون سرپیچی کنید و در خانه ای که همسرتان انتخاب کرده است زندگی نکنید نفقه به شما تعلق نمی گیرد. زیرا زندگی نکردن در خانه ی همسر برای زوجه نشان دهنده ی عدم تمکین است و از طریق وکیل تمکین می تواند پیگیری کند. به گونه ای که حتی اگر  زن خودش خانه ی مستقل داشته باشد و همسرش این خانه را برای او خریده باشد باز هم حق ترک کردن خانه ای را که همسرش برای زندگی مشترک انتخاب کرده است ندارد و نمی تواند به بهانه ی اینکه خودش خانه دارد خانه ی همسر را ترک کند. اما اگر زن حق مسکن را در عقود پیش از ازدواج  مطرح کند این حق را دارد که درمورد محل زندگی خود نظر بدهد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

آیا حق مسکن برای زن تملیک ایجاد می کند؟

ممکن است زن یا مرد به اشتباه فکر کنند که حق مسکن برای زن، حق تملیک هم با همراه دارد. در صورتی که حق مسکن برای زوجه بدین معنی نیست که زوج باید خانه را به نام همسر خود بخرد و یا قرار داد اجاره به نام ایشان باشد. حق مسکن قرارداد تعهد خرید خانه رای زن و به نام ایشان نیست، حق مسکن یعنی زن حق دارد درمورد خانه ای که همسرش می خواهد بخرد و محل سکونت خود اظهار نظر نماید و مرد را موظف می کند که شرایط همسر خود برای خرید خانه را مورد توجه قرار دهد. ممکن است مردی تصمیم بگیرد خانه را به نام همسرش بزند، ایت ربطی به حق مسکن ندارد.

حق مسکن حق دائمی است

ممکن است مردی فکر کند که می تواند حق مسکن را به همسر خود بدهد اما بعد از مدتی این حق را از او بگیرد، در صورتی که حق مسکن در عقد اختیاری دائم و بلاعزل است. یعنی مرد نمی تواند حق مسکن را به همسرش بدهد و بعد  از گذشت مدتی این حق را پس بگیرد. وقتی مردی به همسر خود حق مسکن می دهد یعنی تا آخر عمر این حق برای همسرش است و ایشان است که می تواند برای تعیین محل زندگی و نوع خانه تصمیم گیری نماید.بنابراین حق میکن محدود به زمان و تعد مشخصی نیست. که بگوییم زن فقط یک یا دوبار حق تعیین مسکن دارد، این حق دائمی است و هر چه قدر هم که باید می تواند انجام شود.

 طلاق در صورت اجرا نشدن حق مسکن

خوب است بدانید که  وقتی مردی به همسر خود حق تعیین مسکن می دهد، اگر در زندگی مشترک زن بخواهد خانه عوض شود و مرد از قبول این درخواست امتناع کند، زن می تواند به دلیل عدم انجام تعهدات مطرح شده در شروط ضمن عقد از همسر خود شکایت و اقامه ی دعوی نماید. اما توجه نمایید که این حق حتما باد ثبت و به امضا رسیده باشد تا این حق را برای زوجه ایجاد کند که به صورت یک  طرفه اقدام به طلاق با کمک وکیل طلاق نماید. توجه نمایید که همانطور که بزرگان ما گفته اند خانواده یک نهاد اخلاقی است که بهتر است به جای طرح دعوا و شکایت از طریق صحبت و گفت و گو و مصالحه  مشکل را حل نمایند. اگر هر دو طرف کمی کوتاه بیایند احتمالا بهتر می توانند تصمیم گیری نمایند و مشکل را حل کنند.

حق مسکن زوجهمراحل تنظیم دادخواست به علت عدم تهیه ی مسکن

ممکن است مردی نتواند بنابر قولی که به همسر خود داده است مسکن مورد نیاز او را تهیه کند. زن می تواند دادخواست خود را به شیوه ی زیر تنظیم کند:

  • ثبت نام در سامانه ثنا
  • ثبت دادخواست طلاق به علت عدم تهیه ی مسکن مشترک در دفاتر خدمات الکترونیکی
  • دادخواست به دادگاه شعبه ی رسیدگی  ارسال می شود و نتیجه ی آن برای شما پیامک خواهد شد.
  • جلسه ی دادگاه در زمان تعیین شده تشکیل می شود و به مرد برای تهیه ی خانه ی در شان همسرش هشدار داده می شود.
  • طرق واگذاری حق مسکن به زوجه

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

 منزل پدر شوهر منزل مستقلی محسوب می شود؟

اگر مرد منزلی را که به منظور زندگی مشترک خود انتخاب می کند ویژگی های لازم را نداشته باشد تایید نمی شود؛ این ویژگی ها شامل اتاق، حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه ی مستقل است. بنابراین شوهر می تواند همسر خود را به اجبار به منزل مشترک خود با پدر و مادر خود ببرد. در چنین مواردی که اختلاف ایجاد می شود، دادگاه کارشناسی را به محل می فرستند تا مسکن را تایید کند. این امکان وجود دارد که زوج زندگی خود را  در خانه پدر شهور شروع کنند در چنین حالتی نیز اگر دادگاه تشخیص دهد که منزل که منزل در شان زن نیست، حکم به تهیه ی منزل مستقل می دهد.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده